Publikatsiooni kuupäev : 2024-06-13

MIS JUHTUB AKUGA SUVEL?

See on kogemus, mida enamik juhte on kogenud: nad istuvad oma autosse, keeravad võtit ja midagi ei juhtu. Diagnoos: aku on tühi. Kuid vastupidiselt levinud arvamusele ei peatanud aku tööd mitte külm, vaid eelmiste aastate kuumad suvetemperatuurid.

Aku riketel on kaks peamist põhjust:

kulumine ja vananemisprotsess. Kulumist ja rebenemist on autorehve vaadates lihtne mõista: mida rohkem sõidate ja mida karmim on teie sõidustiil, seda kiirem on kulumine. Sarnane on ka akuga: mida sagedamini ja sügavamalt autoakud tühjenevad ning mida rohkem elektritarbijad akut tühjendavad, seda suurem on kulumine. Samuti, kui kasutate oma autot harva või enamasti lühikeste vahemaade läbimiseks, ei saa generaator akut täielikult laadida, samal ajal kui elektritarbijad jätkavad selle tühjenemist.

Selle vastu saab õige akutehnoloogia abil. Näiteks kui teil on start-stop funktsiooniga sõiduk, on AGM või EFB tehnoloogia kindlasti vajalik. Tavaline SLI (Starter, Lights, Ignition) aku pole nendeks rakendusteks mõeldud ja seetõttu kulub üsna kiiresti.

AGM-aku võimsus

AGM-aku võimsus võib olla kasulik ka ilma start-stop-süsteemita autodele: AGM-tehnoloogia pakub suuremat võimsusreservi, millest saavad kasu tavasõidukid, millel pole start-stop-süsteemi, pikema aku kasutusea näol. AGM-aku talub ka äärmuslikke välistemperatuure, samas kui tavaline käivitusaku reageerib äärmuslikule külmale ja kuumusele kiire mahutavuse langusega ning tühjeneb kiiremini. Seda näitas Dubais tehtud väliuuring, kus kõik start-stop-süsteemiga ja tavaliste akudega sõidukid ebaõnnestusid 5–6 kuu pärast, samas kui AGM-akudega varustatud võrdluspark jäi liikuvaks kuni katse lõpuni pärast 12 kuud.

Aku kasutusiga ja vananemisprotsess

Kasutusea ja vananemisprotsessi kohta ei ole võimalik teha üldsõnalisi väiteid, kuna kasutusiga sõltub sellistest teguritest nagu aku tüüp, ümbritseva õhu temperatuur, tsüklite arv, tühjenemise sügavus või kasutussagedus. Sellest hoolimata mõjutab kulumine lõppkokkuvõttes vananemisprotsessi ja seega ka aku kasutusiga.

Suvine kuumus ja vananemisprotsess

Autojuhid usuvad, et külm kahjustab akut, kuid tegelikult põhjustab rikke kuumus. Autoaku jaoks on optimaalne välistemperatuur +20 °C. Kuid suvel tõuseb temperatuur sageli üle +30 °C. Kõrge temperatuur viib aku isetühjenemiseni, mis põhjustab aku kiiremat vananemist. Suvel ja sügisel jääb see protsess märkamatuks, kuid kui mootor vajab talvel käivitumiseks rohkem energiat, tekivad sageli raskused.

Rusikareeglina kahekordistub keemiline reaktsioonivõime iga 10 °C temperatuuritõusu korral. See põhjustab keemilise reaktsioonivõime eksponentsiaalset tõusu ja seega kahjustavamaid tegureid, nagu võrgu korrosioon. Nii nagu rooste kerepaneelides, põhjustab võrgu korrosioon ka aku sees oleva pliisulami lagunemise. Kuna võre hõlbustab voolujuhtimist elektroodi sees ja moodustab aktiivse massi mehaanilise karkassi, täidetakse neid kahte võrgu ülesannet üha kehvemini, mistõttu suvised kõrged temperatuurid kiirendavad vananemist ja kahjustavad akut.

Miks enamik akusid vahetatakse talvel

Oleme õppinud, et suvine kuumus kahjustab akut ja kõrgem temperatuur suurendab keemilise reaktsiooni taset. See kehtib üle 20 °C temperatuuride kohta. Kui temperatuur langeb alla 20 °C, aeglustub aku sees olev keemia. Võttes optimaalseks temperatuuri 20 °C, langeb keemiline reaktsioon 10 °C juures 50%-ni ja külmumistemperatuuril on see nii madal kui 25%. See tähendab, et aku jõudlus võib olla täiuslik suvel 20 °C juures, talvel aga 0 °C juures ei juhtu midagi ja aku tuleb välja vahetada.


Olge talveks valmis – laske aku kontrollida

Akutestid aitavad aku rikkeid eelnevalt tuvastada. Ideaalis peaksid juhid laskma akusid töökojas kontrollida vähemalt kord aastas enne talve. See tagab teie liikuvuse ja kaitseb teid lisakulude ja ootamatute rikete eest. Miski ei tekita ju suuremat häda kui aku, mis annab küll tuledele küllaldaselt voolu, kuid on mootori käivitamiseks liiga nõrk.

#AGM #EFB #Akukontroll #Akuhooldus #Starteraku #StartStop