Publikatsiooni kuupäev : 2022-03-29

Kasutatud autod suurendavad lukkseppade defitsiiti

teisipäev, 29.03.2022

Kriisi jätkumine võimendab nõudlust kasutatud autode järele, mis omakorda suurendab nõudlust varuosade järele ja paneb kasvama remondilukkseppade palgad.

Uute sõiduautode kättesaadavuse vähenemine COVIDi tõttu eelmisel aastal tõi juba kaasa tohutu muutuse nii varuosade kui ka remonditööde turul, sest varasem hooajalisus kadus täielikult.  

Remonditöökojad jäid ilma suvepuhkusest. Varem algas märtsi keskel remonditööde tellimuste kasv, mis kestis jaanipäevani. Siis võis kuni sügiseni uksed kinni panna ja rannas päikest võtta. Uus elavnemine kestis seejärel kuni novembri lõpuni. Kuid eelmisel aastal jätkus varuosade müügibuum detsembri lõpuni ning tänavu jõuame kevadise tipphooajani ilma vahepealse puhkepausita.

Turgu kuumendab asjaolu, et keerulistel aegadel vajavad inimesed oma elu korraldamiseks autosid rohkem kui tavaoludes. Kasutatud autode import kasvab seetõttu järjepidevalt, mis omakorda annab üha rohkem tööd remonditöökodadele. Alates 100 000 kilomeetri suurusest läbisõidust tõuseb iga auto puhul vajadus remonditööde ja varuosade järele. Suure läbisõiduga autode omanikud loobuvad teenindusest margiesindustes, otsides oma probleemidele lahendust alternatiivsetes töökodadest, kus on soodsam.

Autoomanikke saab keset ärevaid aegu siiski lohutada, sest vaatamata keerulised ajad ja häired rahvusvaheliste tarnetega ei mõjuta varuosade kättesaadavust Eestis. Varuosade tootmine ja logistika on juba ammu korraldatud läbi Euroopa. Kaugemalt pärit kaubad ei mõjuta sortimenti tervikuna kuidagi. Tänaseks on kõik hooajalised kaubad juba lattu saabunud, mis tähendab, et varustamises lünka ei pea kartma.

Inter Cars korraldab tänavu üheksas Ida-Euroopa riigis Noore Automehaaniku (Young Car Mechanic) kutsevõistlust, mistõttu oleme hästi kursis palga- ja töötingimustega remondiettevõtetes. Praegu liigub turg suunas, et tehnikahuvilisel noorel tasub väga tõsiselt kaaluda automehaaniku elukutse omandamist.

Varasemate andmete põhjal näitab rahvusvahelise palgastatistika portaal Salaryexpert noore automehaaniku brutopalgaks Eestis tööturule sisenemisel ligi 900 eurot. Kuid noor automehaanik, kes tegelikult huvitub oma tööst ning evib tänu oma isikliku sõiduki putitamisel saadud oskustele ka praktilist kogemust, võib arvestada ligi 1300 euro suuruse palgaga. Need kutsehariduskoolide esimeste kursuste tudengid, kes jõuavad Eestist Noore Automehaaniku rahvusvahelisse finaali, võivad arvestada, et tugevad remondiettevõtted seisavad andekate noorte enda juurde meelitamiseks pikas sabas, pakkudes alustuseks ligi 1500 euro suurust brutopalka.

Rahvusvahelise kutseoskuste võistluse Noor Automehaanik Eesti finaal toimub sel aastal 4.-5.mail ning me korraldame seda Eestis juba viiendat korda. Eelmise aasta võistlusel osalesid koroonaviiruse piirangutest ja sellest tulenevalt kaugõppest tingitud segastel aegadele vaatamata kõigi Eesti 12 kutsehariduskooli õpilased. Kui kaks aastat tagasi muutis viiruse olukord võistluse korraldamise varasemast keerulisemaks, siis tuli meile vastu Tallinna Lasnamäe Mehaanikakool, mis andis meie kasutusse ruumid ja kõik muu vajaliku. Sellest ajast alates oleme finaali pidanud seal, nii ka tänavu.

Võistluse rahvusvahelist finaali korraldab mullune võitja Ungari. Osalema oodati üheksa riiki: Slovakkia, Horvaatia, Rumeenia, Eesti, Läti, Leedu, Poola, Bulgaaria, Ungari.

Meie võistlusele oodatakse osalema üle 3000 õpilase ja 240 kooli. Minu arvates on see suurepärane võimalus kõigil panna proovile oma teadmiste ja oskuste tase, avardada silmaringi ning leida uusi sõpru ja tulevasi kolleege.

Noore Automehaaniku võistlus on igal aastal olnud toetatud sõiduautode ja veokite turul tuntud kaubamärkide poolt, kes tarnivad varuosi ja autoteeninduste varustust. Igaüks neist toetab teadlikult ja pühendunult autode hooldamiseks vajalike ajakohaste teadmiste ja oskuste edasiandmiseks ligitõmbavate töövormide loomist. Seega on riiklikus finaalis oodata 8 praktilist ülesannet, mille töötavad välja ja viivad ellu meie partnerid.

Viimastel aastatel, lisaks rahvusvahelises finaalis osalemisele, said õpilased ainulaadse võimaluse tutvuda tootmisega sellistes tehastes nagu Elring Saksamaal ja ZF Aftermarket Lõuna-Poolas.

Tehaste külastamine näitab õpilastele, et mehaaniku elukutse ei pruugi piirduda ainult tööga garaažis, vaid pakub võimalusi rahvusvaheliseks karjääriks.

Samuti ei tohi me unustada, et tegelikult usaldavad inimesed automehaanikule oma elu ja ettevõtjad oma äri käekäigu. Üks alapingutatud mutter või valesti reguleeritud osa võib põhjustada suure õnnetuse. Eesti noored automehaanikud saavutavad rahvusvahelisel kutsevõistlusel häid kohti, mis näitab, et meie garaažides töötavad usaldusväärsed inimesed.

Vadim Škatov
juhatuse liige
Inter Cars Eesti